جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۹

قصه پُرغصه تعطیلی دامپروری‌های کشور!

شنیدن اخباری مانند تعطیلی ۲۹ درصدی گاوداری‌های صنعتی در تابستان۹۵ این سوال را برای مخاطب به وجود می آورد که علت کجاست؟
قصه پُرغصه تعطیلی دامپروری‌های کشور!
توليد ايرانی: مرکز آمار ایران در اسفند ماه ۹۵ با ارائه آماری در بخش های مختلف کشاورزی اعلام کرد:در سال‌۹۵ حدود ۷۱ درصد از گاوداری‌های صنعتی با ظرفیت ۲٫۸ میلیون رأس فعال و بقیه غیر فعال بوده‌اند. تعداد گاو و گوساله موجود در گاوداری‌های صنعتی در روز آمارگیری ۱۴۳۹۳۹۱ رأس بوده است که ۶۸ درصد گاو و گوساله اصیل، ۲۸ درصد گاو و گوساله آمیخته و بقیه گاو و گوساله بومی بوده‌اند.

مهمترین دلیلی که در ابتدا به ذهن هر فردی برای علت تعطیلی بروز می کند، مشکلات مالی در تأمین هزینه های دامپروری است.

 رکود در صنعت دامپروری چندسالی است که تشدید شده است. شاید یکی از دلایل آن عدم حمایت مسئولان و بی توجهی نسبت به تورم موجود در این صنعت است.

یکی از مشکلات در مسیر کار دامداران عدم پرداخت مطالبات آنها از سوی دولت، واردات بی رویه و هزینه های بالای تأمین علوفه است.

 در حالی دولت شیرخام را از دامداران خریداری می کند که مطالبات آنها را پرداخت نمی کند.
 
*بدقولی دولت در پرداخت مطالبات دامداران
احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به آخرین وضعیت خرید توافقی شیر خام اظهار داشت: روزانه به طور میانگین ۸۵۰ تن شیر با متوسط قیمت هزار و ۲۷۰ تومان از استان های اصلی تولید خریداری می شود.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد مطالبات دامداران باقی مانده است، افزود: علی رغم مصوبه ۲۰۰ میلیارد تومانی مشوق صادراتی که ۵۰ میلیارد تومان آن به سازمان تعاون روستایی برای پرداخت مطالبات دامداران اختصاص دارد، اما تا کنون بودجه ای در اختیارسازمان و کارخانه های لبنی قرار نگرفته که انتظار می رود هر چه سریع تر این بودجه تخصیص یابد چرا که در صورت ادامه این روند این طرح به شکست می انجامد.

مقدسی ادامه داد: عدم تخصیص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه منجر به شکست طرح خرید توافقی خواهد شد چرا که دامداران برای امرار معاش و هزینه های تولید مجبورند که شیر خام خود را به هر قیمتی به فروش رسانند.

 از سوی دیگر شاهد افزایش قیمت خوراک دام هستیم. در سال های اخیر کمبود و گرانی علوفه مهم ترین چالش این بخش بوده است و زمینه رکود در صنعت دامپروری را رقم زده است. اینکه مرکز آمار ایران در بهمن ماه سال ۹۵ از غیرفعال شدن ۲۹ درصدی گاوداری‌های صنعتی خبر داد مسئله مهمی است که باید مورد توجه مسئولان قرار می گرفت. فعالیت گاوداری‌های صنعتی به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم بخش کشاورزی،‌ سهم عمده‌ای از تولید شیر و گوشت کشور را به خود اختصاص داده اند. در حالی که مسئولان امر آمار مشخصی از واحد های تعطیل شده پرورش دام شیری ارائه نمی کنند، گفته می شود نیمی از دامپروری های کوچک روستایی به علت مقروض بودن به بانک و فروش شیر زیر قیمت تمام شده به کارخانجات، ورشکسته شده و یا تغییر شغل داده اند
 
*تعطیلی ۵۱ درصد واحدهای گاوداری شیری استان همدان

چندی پیش محمد رستمی، رئیس اتحادیه گاوداران صنعتی همدان اظهار داشت: در حال حاضر ۵۱ درصد واحدهای گاوداری شیری همدان تعطیل هستند که انتظار می‌رود اتاق بازرگانی کمیته‌ای برای بررسی و تحلیل علل تعطیلی این واحدها تشکیل دهد.

وی با اشاره به اینکه ادامه این روند سبب ورود آسیب جدی به واحدهای گاوداری استان همدان می‌شود، عنوان کرد: عدم توان برگشت تسهیلات اخذ شده از بانک‌ها یکی از مشکلات اساسی واحدهای گاوداری محسوب می‌شود. تسهیلاتی که برای واحدهای گاوداری گرفته شده در زمینه بازپرداخت مشکل دارد.

رستمی بیان کرد: کار به جایی رسیده که گاوداران، به جای اینکه شیر تولیدی را به کارخانه پگاه و واحدهای لبنی ارائه دهند شیر روانه بازار می‌شود و به صورت سنتی در واحدهای غیرمجاز و فله‌ای عرضه می‌شود که معضلات بسیاری به دنبال دارد.

رئیس اتحادیه دامداران استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طرح زنجیره تامین و تولید گوشت قرمز تهیه شده و بررسی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است، افزود: از ابتدا تا پایان برای عرضه گوشت قرمز دیده شده و اعتباراتی وحود دارد که باید پیگیری شود تا این طرح را اجرایی کرد.

رستمی با اعلام اینکه واحدهای دامداری با مشکلات مالیاتی، بیمه و ثبت دست و پنجه نرم می‌کنند، بیان کرد: براساس قانون، دامداران از پرداخت مالیات معاف هستند ولی گاهی با اشتباهات حسابداری رقم های بالایی برای دامداران تحمیل می‌شود.
 
*ضرر واردات به دامداران رسید
قصه واردات در دامداری های پرواربندی تنها به ماجرای نوسان در قیمت علوفه ختم نمی شود.بلکه نوسانات قیمتی در گوشت نیز ناشی از رکود در صنعت دامپروری  است که از زبان مسئولان به گونه ای دیگر بیان می شود.

اما تورم در بحث خوراکی دامی و افزایش واردات علوفه تا جایی در کشور دچار مشکل شده است که مقام معظم رهبری در در اولین روز سال ۹۶، در اجتماع عظیم و پر شور زائران و مجاوران حرم رضوی(ع) در بخش هایی از سخنان خود با انتقاد از واردات غیر ضروری در بخش کشاورزی وسایر بخش ها فرمودند:«بنده چند سال قبل از این شنیدم که علوفه را وارد میکنند. گفتیم خب علوفه که واردکردنی نیست، با این‌همه مراتع و مزارع و مانند اینها؛ گفتند علوفه احتیاج به فلان جنس دارد که این جنس در داخل کشور تولید نمیشود. گفتیم خب تولید کنید! یک جنس کشاورزی را -حالا بنده یادداشت دارم و اسمش هم مشخّص است، نمیخواهم حالا بخصوص اسم بیاورم- میتوان تولید کرد و در داخل قابل تولید است، خب تولید کنید که مجبور نباشید علوفه‌ی گوسفندان خودتان را از خارج وارد بکنید».
 
*کاهش واردات و رونق تولید مطالبه اصلی بخش کشاورزی
به گزارش اگری پرس، اگرچه واردات بی رویه در بخش های مختلف برای دلالان سود به همراه دارد اما برای کشاورزان و روستاییان چیزی جز بیکاری و ورشکستگی ندارد.

 مسئولان در صورت حمایت از تولید داخلی و تولید علوفه علاوه بر اینکه از کشاورزی حمایت می کنند باعث کاهش تورم در بحث خوراک دام و حمایت از صنعت دامپروری می شوند.

 مشکلات ناشی از واردات بی رویه در حالی به بخش دامپروری کشیده شده است که تعطیلی بخش زیادی از واحدهای دامپروری خبری است که شاید هنوز به وضوح منتشر نشده است اما خبرهای رسمی و غیر رسمی حکایت از این دارد که واردات بی رویه، عدم حمایت از تولید در صنعت کشاورزی و دامپروری، عدم پرداخت مطالبات دامپروران و عدم کنترل تورم در این صنعت و رکود ناشی از وضعیت نادرست اقتصادی بیانگر این است که صنعت دامپروری حال و روز خوبی ندارد. دامپروران و کشاورزان مهمتر از هر چیزی نیازمند سیاست گذاری ها و طرح هایی هستند که در گام اول رونق تولید و رفع رکود و حذف دلالان سودجو را به همراه داشته باشد، که با حذف واردات بی رویه و رونق تولید شاهد تعطیلی واحدهای صنعتی دامپروری که بخش عظیم تأمین شیر و گوشت کشور را بر عهده دارند و از سوی دیگر شاهد افزایش روند بیکاری در روستا نباشیم. تعطیلی واحدهای گاوداری افزون بر واردآوردن آسیب‌های جدی به تولید بخش کشاورزی و دامداری، زندگی بسیاری از خانواده‌های کارگری را با دشواری‌های فراوانی مواجه می کند. کاهش تولید به معنای افزایش میزان واردات به کشور است و این مسئله‌ای است که پایه‌های توسعه تولید را در کشور از بین می‌برد
کد مطلب: 701
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *