يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۱

تولید برق از پسماند؛ در حالت انتظار

تولید برق از پسماند، یکی از نوین ترین روش های تولید برق در جهان است که با توجه به تولید روزانه یکهزار تُن پسماند در اصفهان و کاهش توان تولید نیروگاه‌های برقابی، روشی بسیار کارآمد به نظر می رسد که تاکنون از نظرها مغفول مانده است.
تولید برق از پسماند؛ در حالت انتظار
توليد ايرانی:با توجه به تغییرات اقلیمی از جمله خشکسالی و بالا رفتن دمای هوا که تولید و توزیع برق را بویژه در تابستان ها با مشکل مواجه کرده (امسال نیز شاهد خاموشی های زیادی بودیم) بهترین راه برای تولید برق و جبران کمبودهای آن، روی آوردن به تولید انرژی از روش های نوین و دوستدار زیست محیط است که ازجمله آن می توان به تولید برق از پسماند، اشاره کرد.
همچنان که بر اساس آمار اعلام شده در اصفهان روزانه یکهزار تُن پسماند تولید می شود که دفن و یا از بین بردن آن مخاطرات زیست محیطی فراوانی را به دنبال دارد.
در همین ارتباط مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه نبود اعتبارات و سرمایه کافی، استحصال انرژی از پسماند در اصفهان را با مشکل مواجه کرده است، افزود: پیش از این برای استفاده از این روش در اصفهان مطالعاتی انجام گرفته و برای جذب سرمایه گذار نیز اقداماتی انجام شده اما با وجود نوسانات نرخ ارز و افزایش آن، محاسبات انجام شده برای استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی در هاله ای از ابهام باقی مانده و دیگر توجیه اقتصادی ندارد.
علی دهنوی با بیان اینکه تولید انرژی از پسماند یکی از تکنولوژی ‌های نوینی است که امروزه در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: این تکنولوژی  می تواند به سه انجام شود.
وی  با اعلام اینکه در اصفهان روزانه حدود یک هزار تُن پسماند تولید می‌شود، افزود: در رویکرد اول می توانیم با یکجا سوزاندن این میزان پسماند، روزانه حدود ۱۶مگاوات انرژی برق تولید کنیم اما برای خنک سازی توربین ها حدود ۳۰۰ مترمکعب  آب در شبانه روز نیاز است که با توجه به بحران کم آبی در شهر اصفهان از نظر امکان سنجی قابل قبول نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان افزود: در رویکرد دوم، پسماند تَر و خشک از هم جدا شده، از بخش پسماند تَر به میزان ۵۰۰ تا ۶۰۰ تُن در شبانه روز علاوه بر تولید حدود ۲ هزار و ۶۰۰ مترمکعب متان در فرآیند هضم بی‌هوازی، با سوزاندن این مقدار گاز، حدود ۷ تا ۸ مگاوات الکتریسیته تولید می شود.
وی اضافه کرد: بخش  دوریز یا ریجکت  که در اصفهان روزانه حدود ۳۵۰  تا ۴۰۰ تُن تولید می شود و با صرف حدود ۱۰۰ مترمکعب آب در شبانه روز می توان از آن حدود ۱۰ مگاوات انرژی برق تولید کرد بنابر این از پسماند تر و خشک روزانه حدود ۱۷ تا ۱۸ مگاوات  برق تولید می شود.
دهنوی گفت: در رویکرد سوم، بخش ریجکت و پس از تولید محصولی به نام RDF ( سوخت مشتق شده از دور ریز ها) در کوره های ذوب آهن، فولاد مبارکه یا سیمان مورد استفاده قرار گرفته و با صرف روزانه حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ مترمکعب آب می‌توان روزانه حدود ۱۴ مگاوات انرژی برق تولید کرد که رقم بالایی است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: از بین روش‌های فوق، تولید بیوگاز و سپس تولید الکتریسیته از آن و نیز تولیدRDF  در حال حاضر دارای بیشترین توجیه فنی در تولید الکتریسیته است،  هر چند گزینه هایی مانند پیرولیز (  یا آتشکافت؛ فرآیندی است که در آن مواد آلی بوسیله گرما در غیاب اکسیژن تخریب می‌شود و بخار آب، گازهای جدید، مواد فرار، قطران و ذغال بوجود می‌آید، از این‌رو به این فرآیند، تقطیر تخریبی نیز می‌گویند.) نیز می تواند، مدنظر باشد.
وی اضافه کرد: استفاده از RDF منبع انرژی با ارزش و اقتصادی است که حتی امکان ذخیره آن به مدت چند سال نیز وجود دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تاکنون مطالعات لازم انجام گرفته و تکنولوژی های مناسب مشخص شده اما هنوز کاری برای تولید برق از پسماند در شهر اصفهان انجام نشده است، افزود: خرید تجهیزات لازم به میلیاردها تومان پول احتیاج دارد که با توجه به شرایط فعلی شهرداری، امکان خرید این تجهیزات وجود ندارد.
دهنوی اضافه کرد: این‌کار نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد و شهرداری نیز پیگیر این موضوع است البته برای جذب سرمایه گذار تا کنون اقداماتی انجام شده اما با تغییرات نرخ ارز، محاسبات به هم ریخته و برخی از این اقدامات اکنون دیگر توجیه اقتصادی ندارد بنابراین باید پروژه‌ها مجددا بررسی و مدل‌های مالی جدید بر پایه آن، تعیین شود.
مسئولیت امحاء پسماندهای بیمارستانی با تولیدکننده آن است
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه مسئولیت امحاء زباله‌های بیمارستانی با تولیدکننده آن است، اظهار کرد: با این وجود شهرداری برای حفظ سلامت مردم در این کار ورود پیدا کرده و این زباله ها را جمع آوری و به  سایت دفن که شرایط ایزولاسیون مناسبی و نفوذ پذیری حداقلی دارد، منتقل می کند.
دهنوی با اشاره به اینکه زباله سوزی بیمارستانی، روش بسیار پیشرفته و متدوال در دنیا است که خرید تجهیزات آن با وجود افزایش نرخ ارز امکان پذیر نیست، افزود: به طور جدی به  دنبال رایزنی با دو شرکت داخلی هستیم تا ضمن استفاده از این روش، سطح دانش فنی داخلی را نیز گسترش دهیم.
وی با بیان اینکه تولید برق از پسماندهای پزشکی ( روزانه ۱۵ تا ۱۸ تن است) صرفه اقتصادی نداشته، اضافه کرد: زباله های بیمارستانی ارزش سرمایه گذاری در نیروگاه را ندارد. 
 
کد مطلب: 4338
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *