پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
۰
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۰

سود تولید کنندگان برنج در جیب دلالان

مشکل افزایش قیمت برنج صرفا مربوط به سال 96 نمی باشد و دقیقا همین مشکل در سال گذشته هم وجود داشت و باعث افزایش قیمت پایه اول فصل امسال شود و با این اوصاف این داستان در سال 97 هم ادامه خواهد داشت.
سود تولید کنندگان برنج در جیب دلالان
توليد ايرانی:  افزایش قیمت محصولات مصرفی خانوار سال های سال است که داستانی تکراری شده است یک روز خبر گرانی لوبیا و عدس و روزی خبر گران شدن بی ضابطه لپه و نخود به گوش می رسد. یک روز محصولات کنسروی گران می شود و روزی به یک باره خبر گرانی های چند قلم کالای مصرفی از روغن و چای و دیگر اقلام به گوش می رسد. امروز هم قرعه به نام برنج ایرانی افتاده تا قیمتش در دست دلالان و فروشنگان به یک باره قد بکشد و همه را در شوکی بزرگ فرو برد.

به گزارش رجانیوز؛ فروش برنج شانزده هزار تومانی در تهران. خبری که در برخی از رسانه‌ها منتشر شده، بازتاب‌های متفاوتی داشت. برای پیگیری موضوع ابتدا سراغ منشا انتشار این خبر رفتیم. انجمن واردکنندگان برنج. نائب رئیس این انجمن قیمت برنج با کیفیت و مرغوب را خیلی بیشتر از آن چیزی اعلام کرد که در خبرگزاری‌ها آمده است. مرتضی شاه‌حسینی می‌گوید:

«برنج‌های کیفی، چیزی که در تهران عرضه می‌شود در حال حاضر به قیمت چهارده، پانزده الی شانزده تومان به مبانی فروش می‌رسد.»
برای بررسی صحت این ادعا گفتگویی هم با رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران داشتیم. محمد آقاطاهر بدون تایید و یا تکذیب این خبر حداکثر قیمت برنج را در عمده فروشی‌های تهران، سیزده هزار و پانصد تومان اعلام کرد:
«در عمده‌فروشی برنج‌ها به تناسب کیفیت‌شان و با اکتساب مقدار خرده از دوازده هزار تا سیزده هزار و پانصد تومان، بف فروش می‌رسد.»
برای پیگیری بیشتر به سراغ رئیس اتحادیه خواربارفروشان هم رفتیم. سفر فرهمند خبر فروش برنج اعلای ایرانی با قیمت پانزده هزار تومان را تایید کرد:
«برنج ایرانی از شش هزار و هشتصد تومان شروع می‌شود تا سیزده هزار و پانصد تومان. البته اینها قیمت عمده است. یعنی سیزده هزار و پانصد تومان بنکدار می‌فروشد. خرده فروش هم درب مغازه پانزده می‌فروشد. برنج اعلای ایران یعنی هاشمی. برنجی که مورد تایید است. حالا آن شش هزار و هشتصد تومانی یا هفت هزار و پانصد تومانی چرا قیمتش پایین است؟ چون این برنج‌های خشک روغن‌بر است، به نام ندا و عسگری.»
برای پی بردن به قیمت واقعی برنج، در شرایطی که تا کمتر از دو هفته دیگر برنج امسال وارد می‌شود، به صحبت های رئیس انجمن برنج استان گیلان مراجعه می کنیم. غلامعلی قربانی حداکثر قیمت برنج اعلای هاشمی را در بازار خرده فروشی این استان را، دوازده هزار و پانصد تومان اعلام کرد:
«الان برنج هاشمی الک شده‌ از دست کشاورز، حدود نه هزار و پانصد تا ده هزار و پانصد تومان خریداری می شود. در خرده فروشی‌ها امکان دارد تا دوازده یا دوازده هزار و پانصد تومان باشد.»
غلامرضا خانکشی‌پور عضو انجممن برنج هم با بیان اینکه افزایش قیمت برنج در استان‌های تولیدکننده نسبت به شهرها کمتر است، گفت:
«یکی از دلایل افزایش قیمت این محصول سودهای بالای بانکی است، چرا که تاجری که ناچار است سودهای بالایی به بانک بپردازد، بخشی از آن هزینه‌ها را از مصرف‌کننده دریافت می‌کند.»
جمیل علیزاده‌شایق هم مقصر گرانی بیش از حد برنج را دستگاه های نظارتی می داند و می گوید:
« به‌طور قطع کشاورزان و کارخانه‌داران هیچ دخالتی در افزایش قیمت برنج نداشته و ندارند؛ زیرا انبارهایشان تا پایان سال گذشته خالی شده است و دلال‌ها نیز برنج‌ها را خریده و به صاحبانشان فروخته‌اند، بنابراین تشکل‌های فروشنده برنج در اینجا باقی می‌مانند که این محصول را از بازار مازندران به خرده‌فروشی‌های تهران منتقل می‌کنند.
مقصر اصلی بر سر ماجرای افزایش قیمت برنج به اعتقاد بنده سازمان‌های نظارتی هستند، زیرا بهتر بود در زمان تعطیلات نوروز، این دستگاه‌ها نظارت بیشتری بر نحوه کار بنکداران می‌کردند تا محصول بی‌کیفیت را به نام برنج طارم گران به خورد مردم ندهند.»
در حالی که عده‌ای شرکت بازرگانی دولتی را در تزریق به‌موقع برنج در تعدیل قیمت این محصول مؤثر می‌دانند، مسئولان این شرکت معتقدند که بدون مجوز ستاد تنظیم بازار نمی‌توانیم توزیع برنج در کشور را داشته باشیم.

حالا باید دید نهادهای نظارتی چقدر روی بازار برنج اشراف دارند و نمی‌گذارند قیمت برنج بیش از این قد بکشد. نهادهایی که سکوتشان تاکنون موجب افزایش این محصول پرمصرف خوراکی شود. آنچه که باعث نگرانی شده است، این موضوع است که برنج کیلویی پانزده هزار تومانی یا بیشتر از آن مبنایی شود برای تعیین قیمت این محصول در سال جدید. اینکه چرا قیمت‌ها مثلا چهارده، پانزده هزار تومان شده است به خاطر پایه اول فصلش است. پایه اول فصلش از اول نسبت به پارسال یک چیزی در حدود چهل تا پنجاه درصد قیمت برنج رشد داشته است. هر چه به آخر فصل هم می‌رود، قاعدتا این سیره استمرار پیدا می‌کند و این خودش یک قیمتی می‌شود برای سال زراعی جدید. مشکل افزایش قیمت برنج صرفا مربوط به سال 96 نمی باشد و دقیقا همین مشکل در سال گذشته هم وجود داشت و باعث افزایش قیمت پایه اول فصل امسال شود و با این اوصاف این داستان در سال 97 هم ادامه خواهد داشت.
کد مطلب: 383
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *