شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
۰
دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۷

راهکارهایی برای کاهش قیمت کنسرو ماهی

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران دستیابی به آمار دقیق صید داخل، ردیابی کیفی ماهی تون صید شده، تسهیل واردت و افزایش صادرات را از جمله راهکارهایی برای کاهش قیمت کنسرو ماهی عنوان کرد.
راهکارهایی برای کاهش قیمت کنسرو ماهی
به گزارش توليد ايرانی؛        مسعود بختیاری  در  همایش "ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان" با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از مهم ترین دغدغه کشورها در دنیاست، گفت: امنیت غذایی چهار مولفه کیفیت و ایمنی، دسترسی، توان مالی و پایداری را دارد.

وی افزود: بر این اساس در صنعت کنسرو تون ماهیان در بخش پایداری تقویت زنجیره تامین، حفظ توان خرید کنسرو ماهی توسط آحاد جامعه، افزایش بهره وری تولید نسبت به سرمایه مد نظر است. همچنین در بخش دسترسی نیز کنسرو ماهی به وفور در بازار وجود دارد. در بخش ایمنی و کیفیت نیز به دلیل فرآیند تولید خاص و بسته بندی غیرقابل نفوذ این محصول ماندگاری و ایمنی بالایی دارد و مواد نگهدارنده نیز ندارد.

رئیس سندیکای کنسرو سازی ایران اضافه کرد:کنسرو ماهی در گذشته مقرون به صرفه بود و امیدواریم بتوانیم مجددا این کنسرو را مقرون به صرفه کنیم.

 بختیاری تصریح کرد: علی رغم آنکه حدود ۱۴۰ واحد کنسروسازی مجوز گرفتند، اما کمتر از ۵۰ کارخانه فعال و نیمه فعال هستند و با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه قیمت کنسرو ماهی از سال  ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۷ تقریبا ثابت بوده است، افزود: آمار و نمودار نشان می‌دهد که قیمت کنسرو از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ بر اساس تحقیقات ثابت بوده که این امر بدان معناست که تولیدکنندگان می دانند که چگونه بازار را مدیریت کنند تا تولید قابل رقابت باشد. البته تحقق این مهم مشروط بر این است که دولت دخالت نابه‌جایی در این بخش نداشته باشد.

رئیس سندیکای کنسرو سازی ایران در ادامه گفت: آمارها نشان می دهد از زمانی‌که قیمت گذاری دستوری اجرا شده، روند قیمت افزایشی بوده، در نتیجه با هرگونه قیمت گذاری دستوری، بازار کنترل نمی شود.

بختیاری از کاهش واردات تون ماهیان خبر داد و گفت: طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ میزان واردات به ۱۰ هزار تن کاهش یافته است، درحالی‌که سال ۱۳۹۵ میزان واردات ۵۰ هزار تن بود. طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با کاهش میزان واردات، قیمت تن صید داخل ۵ برابر رشد داشته که این امر نشان می‌دهد که به هر میزانی که واردات افزایش یابد، قیمت کنسرو منطقی‌تر خواهد بود.

بختیاری در ادامه گفت: طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ نرخ رشد کنسرو ماهی کمتر از تورم بود که این امر بدان معناست که اگر فضا را برای تولیدکننده باز بگذارند به طوری‌که دخالت‌های نابه‌جا صورت نگیرد، محصولات کمتر از نرخ تورم عرضه می شود.

این فعال بخش خصوصی در ادامه به ارائه راهکارهایی برای کاهش قیمت کنسرو ماهی پرداخت و گفت: دستیابی به آمار دقیق صید داخل از طریق راه‌اندازی سامانه ردیابی شدن ماهیان، ردیابی کیفی ماهی تون صید شده به منظور افزایش کیفیت و تعیین قیمت تمام شده هر کیلو تون ماهیان، تسهیل واردت تون ماهیان، کمک به افزایش صادرات، معافیت از ۹ درصد مالیات ارزش افزوده و صدور مجوزهای شناورهای صیادی برای واحدهای تولیدکننده کنسرو ماهی می تواند در راستای کاهش قیمت کنسرو ماهی موثر باشد.

بختیاری در پایان گفت: در مقایسه با دنیا، واحدها خرد هستند که همین امر منجر به تیراژ پایین تولید شده است که امیدواریم شرایطی فراهم شود که با افزایش تیراژ تولید، قیمت تمام شده نیز کاهش یابد.
کد مطلب: 38067
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *