جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۱

کشت برنج "ایرانی" در ویتنام

وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در دیدار همتای ویتنامی خود از لزوم امضای موافقتنامه های بهداشتی دامی و گیاهی و امکان مبادله بذر و کشت گونه های پرمصرف برنج ایرانی در ویتنام سخن گفت.
کشت برنج "ایرانی" در ویتنام
توليد ايرانی: «محمود حجتی» نیاز سالیانه ایران به برنج را سه میلیون تن اعلام کرد و افزود: سالیانه 2 میلیون و 200 هزار تن برنج در کشور تولید می شود و نزدیک به 800 هزارتن کسری تولید از طریق واردات تامین می شود که می توانیم بخشی از آن را از ویتنام تهیه کنیم.

وی تاکید کرد 2 کشور در مبادلات تجاری و کشاورزی می توانند مکمل باشند و محصولات مورد نیاز یکدیگر را تامین کنند.

حجتی، صادرات دوباره کالاهای کشاورزی از طریق ایران و ویتنام به بازارهای منطقه ای را از دیگر ظرفیت های همکاری برشمرد و تاکید کرد: برای توسعه همکاری های کشاورزی 2کشور لازم است موافقتنامه های بهداشتی در زمینه های گیاهی و دامی امضا شود.

به گفته وی, ایران نخستین تولیدکننده قزل آلای پرورشی در آب های شیرین و شور در جهان است و محصولات ویژه مناطق خشک نظیر پسته، خرما، سیب و انار را تولید و صادر می کند و آمادگی دارد این محصولات را برای مصرف مردم ویتنام یا کشورهای اطراف آن صادر کند.

در این دیدار، وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام نیز توافق رییسان جمهوری 2کشور برای افزایش مبادلات تجاری به سالیانه 2میلیون دلار را یادآوری کرد و گفت: ایران با توسعه همکاری های کشاورزی با این کشور, علاوه بر دسترسی به جمعیت 90 میلیون نفری ویتنام به بازار 650 میلیون نفری اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه‌.آن) نیز راه می یابد.

«نگوین سوان کونگ» اضافه کرد: ویتنام از شمال به جنوب کشور یک میلیارد و 600 میلیون نفری چین متصل است و با 15 کشور جهان موافقتنامه تجارت آزاد دارد که ایران می تواند از این ظرفیت ها برای توسعه بازارهای صادراتی خود استفاده کند.

وی از صادرات 30 میلیارد دلاری ویتنام در سال 2016 و سهم یک میلیارد دلاری هر یک از بخش های محصولات جنگلی، شیلاتی، بادام هندی، فلفل سیاه و برنج خبر داد و گفت: ماهیان خاویاری، قزل آلا، سالمون و آبزیان دریای خزر در بازار ویتنام مورد استقبال قرار دارد و آمادگی داریم این محصولات را از ایران تامین کنیم.

وی افزود: سالیانه نزدیک به 12 میلیون گردشگر که 40 درصد آنها اروپایی اند به ویتنام سفر می کنند و آنها نیز از محصولات شیلاتی ایران استقبال می کنند.

وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام از آمادگی این کشور برای صادرات برنج، موز، انبه، لیمو ترش، آناناس و گوشت گاو خبر داد و از وزیر جهاد کشاورزی به همراه بازرگانان ایرانی دعوت کرد تا پیش از پایان سال 2017 میلادی به ویتنام سفر کنند.

در این دیدار، مقرر شد کارگروه مشترک دائمی ایران و ویتنام تشکیل شود و با بررسی راه های گسترش همکاری های کشاورزی، زمینه تسهیل رفت و آمد تجار و همچنین تهیه و امضای موافقتنامه های بهداشتی گیاهی و دامی 2 کشور را فراهم کند.

به گزارش ایرنا, در سفر مهرماه 1395 رییس جمهوری اسلامی ایران به ویتنام توافق شد حجم مبادلات 2 کشور با افزایش پنج برابری به 2میلیارد دلار برسد.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در سفر به ویتنام شیوه همکاری با ویتنام در کشت فراسرزمینی و تعیین محورهای تجارت محصولات کشاورزی را بررسی کرد و مقرر شد پیش نویس موافقت نامه ایجاد قرنطینه گیاهی و دامی دو کشور تهیه شود.
کد مطلب: 304
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *