پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۹

ضعف بسته‌بندی زعفران در کشور+عکس

۹۰ درصد زعفران صادراتی ایران به‌صورت فله‌ای و بدون ایجاد ارزش افزوده ناشی از بسته‌بندی، صادر می‌شود.
ضعف بسته‌بندی زعفران در کشور+عکس
توليد ايرانی: علی شریعتی مقدم افزود: در بخش صنعت زعفران بیش از یک هزار تن ظرفیت بسته بندی در ایران ایجاد شده و این در حالی است که کمتر از ۱۰ درصد این محصول بصورت بسته بندی صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه به جز استان‌های خراسان رضوی و جنوبی در بیش از ۲۰ استان کشور نیز زعفران کشت می‌شود گفت: بر اساس آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی امسال ۳۳۸ تن زعفران خشک در بیش از ۱۱۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت، تولید شده است.

شریعتی مقدم با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود، افزود: صادرات این محصول در ۹ ماهه امسال ۲۵ تا ۳۰ درصد رشد داشته و سالانه بطور متوسط ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن زعفران به ارزش اقتصادی ۳۰۰ میلیون دلار از ایران به مقصد بازارهای بین المللی صادر می‌شود.

وی گفت: واحدهای تولیدی در کنار فرآوری و بسته بندی زعفران تاکنون محصولات جانبی زیادی تولید کردند و موفق به دریافت جوائز و گواهی نامه از نهاد ریاست جمهوری و مرکز داخلی و بین‌المللی شده‌اند ضمن اینکه بخش خصوصی رسالت و وظیفه خود را در بخش سرمایه گذاری برای محصول زعفران شاید بیشتر از سایر محصولات کشاورزی انجام داده است.

شریعتی مقدم با رد این نکته که گفته می‌شود در بحث زعفران در کشور ضعف بسته‌بندی وجود دارد، افزود: هم اکنون تولیدات جانبی متنوعی همچون نوشابه انرژی زا، چای، دمنوش، بستنی، نبات و موارد مشابه دیگر از زعفران در کشور تولید می‌شود.

وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی زعفران در بخش‌های تولیدی، کشاورزی، صنعتی و صادراتی گفت: باید توجهی بیش از پیش به این کالای راهبردی مد نظر داشت تا علاوه بر موفقیت در بهره برداری هر چه بیشتر و ایجاد ارزش افزوده روی این محصول، بتوان انحصار خود را در بازار جهانی همچنان استمرار بخشید.
کد مطلب: 1654
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *