جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۴

توسعه کشت گلخانه‌ای نسخه شفا بخش بحران منابع آبی+عکس

توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای افزون بر کاهش بحران منابع آبی، در رونق صادرات و بازار پسندی محصولات کشاورزی تأثیر بسزایی دارد.
توسعه کشت گلخانه‌ای نسخه شفا بخش بحران منابع آبی+عکس
توليد ايرانی: کاهش سطح آب، خشک شدن دریاچه‌ها، پایین رفتن بستر آب‌های زیرزمینی در بسیاری از نقاط، تقلیل سطح ذخیره آب پشت اغلب سدها، کاهش منابع تجدید پذیر و گسترش بیابان‌زایی از جمله موضوعاتی است که همگان را درباره آینده زمین بدون آب نگران کرده است.

 براین اساس کارشناسان توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای و استفاده از روش‌های نوین آبیاری را مرهمی بر عطش زمین‌های کشاورزی می‌دانند چرا که میزان منابع تجدید پذیر و بیلان منفی آب بحران جدی و غیر قابل جبران در برخی مناطق و دشت‌های ممنوعه به شمار می‌رود.

عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی مصرف آب در بخش کشاورزی را 90 درصد اعلام کرد و گفت: ایران در بین کشورهای جهان 50 درصد مصرف منابع تجدید پذیر را به خود اختصاص داده که این امر نگران کننده است.

 حال به نظر می رسد که توسعه کشت گلخانه تنها نسخه شفا بخش بحران منابع آبی است که در چند سال اخیر به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است و انتظار می‌رود با توسعه آن در مناطق مستعد افزون بر فشار کمتر به منابع آب‌های زیرزمینی، بحران خشکسالی‌های اخیر نیز به پایان برسد.

البته ناگفته نماند که توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای افزون بر کاهش بحران منابع آبی، در رونق صادرات و بازار پسندی محصولات تأثیر بسزایی دارد و انتظار می‌رود جهت ارز آوری بیشتر و افزایش درآمد کشاورزان با شتاب بیشتری باید در این راستا قدم برداریم.

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای را امری اجتناب ناپذیر دانست و افزود: با توجه به بحران منابع آبی در کشور چاره‌ای جز توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای نداریم.

به گفته وی توسعه گلخانه‌های مدرن تأثیر بسزایی در پایداری تولید و محصولات تولیدی سالم دارد.
اسدی ادامه داد: در سال های اخیر شیوع بیماری‌های عجیب و غریب در کشور ناشی از تولید محصولات غذایی ناسالم است در حالیکه تولید محصولات سالم افزون بر جلوگیری از بروز انواع سرطان در توسعه صادرات محصولات غذایی سالم به بازارهای هدف تأثیر بسزایی دارد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به اینکه کشاورزی روز دنیا منطبق بر توسعه محصولات گلخانه‌ای است، اظهار کرد: امروز در کشورهای پیشرفته دنیا، کشاورزی در سطوح مسقف منطبق بر تکنولوژی و توسعه گلخانه‌های مدرن است.

وی با انتقاد از وضعیت اسفناک توسعه گلخانه‌ها در کشور، افزود: هم اکنون سطح زیر کشت گلخانه‌ها در کشور کمتر از 8 هزار هکتار است، ضمن آنکه گلخانه‌های موجود با استاندارهای جهانی فاصله معناداری دارد.

به گفته اسدی با توجه به آنکه در گلخانه‌های اروپایی حدود 600 تن محصول در هکتار برداشت می‌شود، اما تولید محصولات کشاورزی در کشور گاها به 70 تا 80 تن در هکتار نمی رسد که این رقم معادل 10 تا 15 درصد سطح برداشت گلخانه‌های مدرن جهان است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به ضرورت نظارت جدی بر ایجاد گلخانه های جدید در کشور، بیان کرد: با وجود آنکه بسیاری از گلخانه‌ها به سبب دریافت وام و تسهیلات دولتی در کشور احداث می‌شود، به نظر می‌رسد که مسئولان وزارت جهاد باید نظارت جدی در ایجاد گلخانه‌های جدید در کشور داشته باشند تا گلخانه با تکنولوژی بالا وارد کشور شود.

به گفته وی ایجاد گلخانه‌های جدید در مناطق گرمسیری نباید جزء اولویت بهره برداران قرار گیرد و همواره انتظار می‌رود که مسئولان وزارتخانه نظارت جدی براین امور داشته باشند.

**توسعه گلخانه‌ها امری مهم در صادرات محصولات

 علی اشرف منصوری مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی با تأکید بر اینکه تنها راه نجات کشور از بحران منابع آبی توسعه گلخانه‌هاست، افزود: با توجه به بحران منابع آبی و خشکسالی‌های اخیر، توسعه گلخانه‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای امری ضروری است.

وی افزود: توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای به سبب ارز آوری حاصل از صادرات یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود که بدین منظور شرکت خدمات کشاورزی اقدام به راه اندازی تولید محصولات گلخانه‌ای  در شهرک‌ها کرده است.

منصوری انتقال کشت محصولات آب بر نظیر سبزی و صیفی از فضای باز به بسته را یکی از از مهم‌ترین پروژه‌های تولید و توسعه صادرات دانست و گفت: با توجه به آنکه توسعه گلخانه‌ها در کاهش مصرف آب تأثیر بسزایی دارد، بنابراین انتقال 400 هزار هکتار سطح زیر کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه اهمیت فراوانی دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی، تصریح کرد: براساس برنامه های شرکت، تولید محصولات گلخانه‌ای با شتاب مناسبی در حال پیش روی است، چرا که این امر در افزایش بازار پسندی محصولات، اقتصادی کردن تولید، کاهش ضایعات و توسعه صادرات تأثیر بسزایی دارد.

 
کد مطلب: 1627
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *