شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۶

بورس جهانی زعفران را ایجاد خواهیم کرد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید براینکه ایران 85 درصد زعفران جهان را تولید می کند، از راه اندازی بورس جهانی زعفران در آینده ای نزدیک خبر داد.
بورس جهانی زعفران را ایجاد خواهیم کرد
توليد ايرانی: علی اوسط هاشمی ظهر امروز در دیدار با تولید کنندگان زعفران منطقه تربت حیدریه اظهار کرد: زعفران به عنوان یک محصول دارای ارزش اقتصادی بالاست که اگر به ارزشی بودن آن نیندیشیم، دیگران این فرصت را از ما خواهند گرفت، کما اینکه هم اکنون سود اصلی و گردش مالی ارزش افزوده این محصول در خارج کشور است.
 
وی تصریح کرد: راه اندازی بورس های محلی و منطقه ای و ملی برای این محصول کارساز نیست، بلکه باید از خام فروشی آن ممانعت شود، لذا با توجه به اینکه قالب تولید محصول در داخل کشور ایران است باید منافع در یک سبد چیده شود تا در آن به نام ایران در بازارهای جهانی به دنبال حق خود باشیم.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید براینکه ایران 85 درصد زعفران جهان را تولید می کند، از راه اندازی بورس جهانی زعفران در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: برای ایجاد بورس جهانی زعفران حتی با دپوی محصول در داخل کشور، جهان را تشنه زعفران کرده و آنها را ملزم به تعیین قیمت جهانی توسط ایران خواهیم کرد.
 
هاشمی خاطرنشان کرد: خرید توافقی برای حمایت از کشاورزان و زعفران کاران همچنان ادامه خواهد داشت و اگر زیر بار بدترین فشارهای مالی قرار بگیریم نخواهیم گذاشت این حرکت نو دچار آسیب شود.
 
وی به گردش مالی این محصول در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: با توجه به گردش مالی و ارزش افزوده هشت میلیارد دلاری این محصول در بازارهای جهانی، عملا ایران به عنوان تولید کننده سهم چندانی ندارد و اگر بتوانیم حداقل سه میلیارد دلار آن را به چرخه اقتصاد کشور برگردانیم در سال، 12 هزار میلیارد تومان از خروج ارز جلوگیری شده و چنانچه این اعتبار در بخش تولید و اشتغال همین استان هزینه شود، تحول در این حوزه را همگان شاهد خواهند بود.
 
اولویت مسئولان باید ارتقاء سطح تولید و استانداردسازی زعفران باشد
 
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور بیان داشت: در استانی که چهار تا پنج شهر آن توانایی تولید چنین محصول جهانی را دارند باید مدیران جهاد کشاورزی و سایر دست اندرکاران اولویت اصلی خود را در ارتقاء سطح تولید و استاندارد کردن آن قرار دهند.
 
وی از کارگاههای آموزشی و استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاهی به عنوان یک عنصر محرک در حوزه زعفران یاد کرد و افزود: با توجه به فضای آموزشی موجود در استان و این شهرستانها، باید استانداردسازی و ارتقاء محصول زعفران به عنوان یک نیاز در جامعه دانشگاهی احساس شود تا فارغ التحصیلان بتوانند بعد از دانشگاه به این موضوع به صورت علمی و پژوهشی ورود پیدا کنند.
 
هاشمی تاکید کرد: مسئولان باید طرح جامع زعفران را مبنای کار خود قرار داده تا با بازنگری در آن بتوانیم با همت مسئولان بالادستی به عنوان یک ضرورت در چرخه اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلان اقتصادی آن را قرار دهیم.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی از مذاکرات با سفیر اسپانیا به عنوان بزرگترین کشوری که بازار جهانی این محصول را در اختیار دارد در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: بازار جهانی، دانش و تکنولوژی در اختیار اسپانیاست و مواد اولیه نیز در کشور ایران است، بنابراین عملا اگر محصولی از این کشور خارج نشود، بازاری برای خارجی های وجود نخواهد داشت، بنابراین به دنبال یک سیاست اقتصادی برد- برد هستیم تا همه از آن بهره مند شوند.
 
باید برای خروج زعفران محدودیت قائل شد
 
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور در بخشی دیگر گفت: باید برای خرج زعفران از کشور محدودیت ایجاد شود تا چنانچه تجار و یا افرادی قصد خروج این محصول را دارند در گمرک عوارض خروج را با قیمت جهانی پرداخت کنند.
 
هاشمی همچنین از کشاورزان و تولید کنندگان زعفران به عنوان تعیین کننده وضعیت طلای سرخ در بازارهای جهانی یاد کرد و افزود: تولید کنندگان با استانداردسازی و ارگانیزه کردن و بهداشت محصول خود می توانند با تدوین یک الگوی مدرن ضمن حفظ کیفیت این محصول، حقوق مشتری را در بازارهای جهانی رعایت و از آن طرف نیز خریداران نیز به استقبال این محصول خواهند رفت.
 
علی اوسط هاشمی معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل سازمان تعاون روستائی کشور صبح امروز در سفر یک روزه به تربت حیدریه پس از بازدید از روند خرید توافقی زعفران در تعاون روستایی، به دیدار زعفرانکاران در جهاد کشاورزی تربت حیدریه رفت و در انتها از مجموعه گلوبال و همچنین بانک زعفران در این شهرستان نیز بازدید کرد.
 
کد مطلب: 1495
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *