جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۹

پنجه مصنوعی پا با فناوری پیچیده ساخته شد +عکس

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان موفق شدند پنجه هایی را برای افرادی که به هر دلیلی از زیر زانو دچار مشکل شده اند طراحی کنند که قابلیت انجام فعالیت های روزانه را دارند.
پنجه مصنوعی پا با فناوری پیچیده ساخته شد +عکس
نیما جمشیدی عضو هیات علمی گروه مهندسی پزشکی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه اصفهان و مجری طرح «طراحی و ساخت پنجه کامپوزیتی» در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پنجه هایی که معمولا ساخته می شوند فقط انحصار کشور امریکا بوده و از جنس کربن هستند.
وی با بیان اینکه کربن برای کشور ما جز اقلام تحریمی است، گفت: به دلیل اینکه از این مواد در صنایع نظامی استفاده می شود در صدد آمدیم تا پنجه ها را با مواد کربنی تولید نکنیم.
به گفته جمشیدی، بر این اساس مجبور شدیم از الیافی استفاده کنیم که برای این کار نیست و روی چیدمان مواد کار کردیم تا بتوانیم پنجه هایی با کیفیت نمونه های امریکایی به تولید برسانیم.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در ساخت این کار خود را با استاندارد ها انطباق دادیم، خاطر نشان کرد: در ساخت این پنجه از فناوری  های تک استفاده شده زیرا بر اساس اطلاعات بیمار سختی پنجه مشخص می شود.
وی با بیان اینکه معمولا نمونه های امریکایی ۳ سال عمر مفید دارند، عنوان کرد: عمر مفید پنجه هایی که تولید کرده ایم ۵ سال است؛ این ضمانت را بر اساس ۶هزار قدمی که فرد در روز به طور متوسط بر می دارد تعیین کرده  ایم.
جمشیدی بیان داشت: ساخت پنجه ها نیاز به تکنولوژی پیچیده ای دارد.
این محقق با بیان اینکه این پنجه ها روی ۳۰-۴۰ نفر تست بالینی شده است، عنوان کرد: این پنجه ها چون اقلام وارداتی محسوب می شوند قیمت بالایی دارند از این رو با تولید آن قیمت نمونه داخلی کاهش می یابد.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تا کنون این پنجه ها را در چندین کلینیک به صورت سفارشی به فروش رساندیم، افزود: بنا داریم در سال ۹۷ به صورت عمومی این پنجه ها را وارد بازار کنیم.
وی با بیان اینکه با این پنجه ها، همه فعالیت روزانه برای فرد قابل انجام خواهد بود، خاطرنشان کرد: افرادی که دچار قطع شدگی، پای دیابتی ها، تصادفات و مشکلات مادرزادی هستند، می توانند از این پنجه ها استفاده کنند. جانبازان، افراد در بهزیستی و... می توانند مخاطبان این محصول باشند.
این طرح با همکاری محمد حیدری عضو هیات علمی دانشکده برق دانشگاه اصفهان به سرانجام رسیده است.
 
کد مطلب: 1462
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *