پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۶

تولید پیش داروی سرطان توسط محققان ایرانی+عکس

محققان در پارک علم و فناوری فارس موفق شدند پیش داروی سرطان را از نوعی گیاه تولید کنند که برای درمان سرطان کاربرد دارد.
تولید پیش داروی سرطان توسط محققان ایرانی+عکس
توليد ايرانی: دکتر محمود ناصری رئیس مرکز رشد کشاورزی منابع طبیعی پارک علم و فناوری فارس اظهار داشت: محققان این مرکز موفق به دستیابی روش تولید ترکیبات تاکسول شدند. تاکسول یک داروی مخصوص سرطان است که رشد سلولهای سرطانی را کند می کند.

وی با بیان اینکه در این طرح مسیر سنتز دی ان ای کشف شده که می توان به واسطه آن تولید تاکسول افزایش یابد، کشف شده است، افزود: این پیش دارو از گیاه سرخدار تهیه شده که خاصیت ضد سرطانی دارد. سرخدار، نام گونه‌ای درخت سوزنی‌برگ بوده از تیره سرخداریان است.

ناصری گفت: در این پروژه، استخراج یک ترکیب ضد سرطان از درخت سرخدار صورت گرفته؛ تاکسول بیشتر در پوسته درخت سرخدار یافت می شود؛ محققان این طرح درصدد آمدند تا تاکسول را در پوسته درخت افزایش دهند تا بتوانند بیشتر از حد معمول ترکیبات تاکسول را از درخت استخراج کنند.

وی افزود: این پیش دارو نمونه خارجی دارد و با تولید آن در کشور از ارزبری جلوگیری می شود و هزینه تولید این دارو برای بیمار قابل قبول خواهد شد.
رئیس مرکز رشد کشاورزی منابع طبیعی پارک علم و فناوری فارس با بیان اینکه این پیش دارو برای درمان سرطان است، گفت: این پیش دارو برای اکثر سرطان ها قابل استفاده است ولی در سرطان سینه آزمایش شده و نتیجه داده است.
کد مطلب: 1411
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *