جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

گرانی کاغذ و بازارآشفته ناشران+ عکس

چندین هفته است که وضعیت کاغذ در سراسر کشور به واسطه افزایش 10 تا20درصدی آن باعث نگرانی و آشفتگی در حوزه ناشران، مراکز چاپ و نشر و خدمات چاپخانه ای شده است.
گرانی کاغذ و بازارآشفته ناشران+ عکس
توليد ايرانی: روز های پر التهاب افزایش قیمت در برخی اجناس موجود در سطح بازار شهرهای کشور کم کم به حوزه کاغذ نیز نفوذ کرده است و همین امر هم باعث افزایش قیمت و کمبود کاغذ در سطح کشور شده است.
 
 متاسفانه هیچ گونه ثبت سفارشی برای واردات کاغذ انجام نمی‌شود و ارز مبادله‌ای هم برای خرید این کالای استراتژیک حوزه صنعت نشر اختصاص پیدا نمی‌کند و این مسئله موجب افزایش حدوداً ۲۰ درصدی قیمت کاغذ در بازار شده است.
 

 
بحث افزایش نرخ تعرفه واردات کاغذ از ۵ به ۱۰ درصد مطرح شده است که چنانچه این اتفاق رخ دهد، شاهد افزایش دوباره قیمت کاغذ و بالا رفتن نرخ افزایش آن از رقم ۲۰ درصد فعلی خواهیم بود که این مسئله نگرانی‌های جدی را برای تولیدکنندگان کتاب یعنی ناشران، به وجود آورده است.
 
افزایش دوباره این قیمت به دلیل خروج کاغذ از لیست اقلام کالاهای اساسی مشمول ارز مبادلاتی و همچنین افزایش تعرفه واردات کاغذ مطرح شد.
 
 
 
این روزها مسئولان حوزه ترویج کتابخوانی با روش‌های مختلف سعی در افزایش سرانه مطالعه دارند، این افزایش قیمت چه تاثیری بر آمار مطالعه و خرید کتاب خواهد داشت؟
 

 
اقتصاد نشر جزو ضعیف‌ترین اقتصادها است و از طرف دیگر قشر کتابخوان ما، کسانی که کتابخوان حرفه‌ای یا علاقه‌مند به کتاب هستند، اساسا بضاعت مالی زیادی ندارند و از طبقه متوسط به پایین به حساب می‌آیند. بنابراین هر شوکی که به بازار نشر و از جمله کاغذ وارد می‌آید بر ماجرای کتابخوانی، سهم ناشران از بازار اقتصادی نشر و دسترسی خواننده‌های علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی تاثیر منفی خواهد گذاشت.
 

 
اگر قرار باشد تعرفه واردات کاغذ هم افزایش یابد و از ارز مبادلاتی خارج شود، این افزایش قیمت مضاعف می‌شود و بازار دچار شوک خواهد شد.
 
 با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی سال هستیم، تقاضای کاغذ برای چاپ سررسید هم به حجم تولید کتاب اضافه خواهد شد و شوک روانی ایجاد شده باعث افزایش مضاعف قیمت کتاب خواهد شد.
 

 
واین درحالی است که بیشتر مراکز چاپ و نشر نیز با مشکلات عدیده ای رور برو خواهند شد و در این بین نیز مدارس، ادارات و همه کسانی که نیازمند کاغذ مصرفی خود هستند تا مشکلات اساسی از جمله کمبود و افزایش چندین برابری قیمت کاغذ روبرو خواهند شد.
 

متاسفانه ضعف نظارت در این حوزه در سطح بازار امروز چنان مشهود است که قیمت کاغذ A4 از بسته 110هزارریال به هربسته 125هزار ریال افزایش یافته است و با توجه به قرار گرفتن در ماه های پایانی سال بدون شک شاهد افزایش دوباره قیمت کاغذ در سطح بازار خواهیم بود.
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 1393
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *