پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۱
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۱

انتقاد کلانتری از سیاستگذاری در تولیدات کشاورزی+عکس

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه باید مشخص شود چقدر ظرفیت آب و خاک داریم، گفت: وقتی از بالا بدون توجه به ظرفیت ها، میزان تولید را تحمیل می کنند، محیط‌زیست تخریب می شود.
انتقاد کلانتری از سیاستگذاری در تولیدات کشاورزی+عکس
توليد ايرانی:عیسی کلانتری در مراسم روز جهانی خاک با بیان اینکه ما در آب از وضعیت بحران گذشته ایم؛ اما در خاک هنوز در شرایط بحران قرار داریم، اظهار داشت: قوانینی مانند برنامه ششم که خارج از ظرفیت های موجود یا امکانات کشور است و با شرایط ما سازگار نیست، برای اجرا به بخش‌های مختلف، تحمیل می‌شوند.

وی تصریح کرد: برنامه ششم با امکانات موجود در کشور سازگار نیست.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ما از آب کشور بی رویه استفاده می کنیم، خاک را فرسوه کرده و نمک را به خاک زراعی تحمیل می کنیم، افزود: وقتی که نیاز به گوشت داریم، با افزایش جمعیت دام، پوشش گیاهی را از بین می بریم، در نتیجه خاک را آماده فرسایش می کنیم، بنابراین با یک رفتار نادرست در زنجیره، همه چیز را به هم می ریزیم و با محیط زیستی مواجه می شویم که از همه طرف تهدیدپذیر است.

وی اظهار داشت: محیط زیست که تهدیدپذیر می شود و از بین می رود، یوزپلنگ هم از بین می رود، بنابراین همه چیز به هم بستگی دارد.

کلانتری با اشاره به اینکه باید مشخص شود چقدر ظرفیت آب و خاک داریم، گفت: وقتی از بالا تحمیل می کنند چقدر باید تولید شود و نگاه نمی کنند چقدر ظرفیت داریم، محیط زیست تخریب می شود.
وی با بیان اینکه این نسل یکی از بدترین نسل های سرزمین ما بوده و چیزی برای نسل های بعد باقی نگذاشته است، گفت: محیط زیستی که باید نگهبان حق و حقوق نسل های آینده باشد، بدهکار نسل فعلی هم می شود. ما چیزی برای نسل بعد باقی نگذاشته ایم؛ در حالیکه نباید امکانات تجدیدپذیر را تجدیدناپذیر کنیم، نسل های بعد از ما نیز حق و حقوقی دارند. چقدر می توانیم خاک را شور و فرسوده کنیم؟ حد توقف ما کجاست؟

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: آیا هر چه سیاستگذاران و تصمیم گیران خواسته اند ما باید تسلیم شویم و تولید کنیم؟ به چه قیمتی؟ خاک ما مثل آب به سمت ورشکستگی می رود. با ایجاد وزارت جنگل، خاک، آب و غیره مشکلات خاک حل نمی شود، ما باید فرهنگمان را درست کنیم و به مردم بگوییم ظرفیت کشور ما محدودیت دارد.

کلانتری ادامه داد: منبع تولید غذایی کشور محدود است و افزایش جمعیت اگر منوط به واردات باشد، ایرادی ندارد؛ اما اگر در راستای افزایش تولید باشد، امکانپذیر نیست.

 
کد مطلب: 1366
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *