پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۱
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۸

زعفران تقلبی را بشناسید!

محققان در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در صدد هستند با اجرای طرح سیاستگذاری خطر آلاینده های مواد غذایی و محیط زیست بر موضوع تقلبات زعفران تمرکز کنند.
زعفران تقلبی را بشناسید!
توليد ايرانی:قدیر رجب زاده رئیس موسسه علوم و صنایع غذایی در خصوص طرح کلان ملی «مدیریت و سیاستگذاری خطر آلاینده های مواد غذایی و محیط زیست» اظهار کرد: در حال حاضر فاز اولیه این طرح انجام شده است و در صدد هستیم بعد از اختصاص بودجه این طرح را به نتیجه برسانیم.

وی افزود: در این طرح  کلان ملی قرار است علاوه بر بررسی راه های تشخیص آلاینده ها در مواد خام کشاورزی، سیاست های لازم و راهکارهایی برای حذف آلاینده ها را ارائه دهیم.

رجب زاده با بیان اینکه با اجرایی شدن این طرح، حجم آلاینده ها در فرآورده نهایی حذف خواهد شد، خاطر نشان کرد: در واقع مواد اولیه منشا اصلی آلاینده ها در مواد غذایی هستند.

وی ادامه داد: در سالی که گذشت به این طرح کلان ملی اعتبار کافی اختصاص نیافت و هنوز اجرای آن متوقف مانده است؛ امیدواریم که این پروژه ملی تامین اعتبار شود و جریان پیدا کند.

به گفته وی، طرح «مدیریت و سیاستگذاری خطر آلاینده های مواد غذایی و محیط زیست» در سطح  ملی تاثیر گذار خواهد بود از این رو لازم است مواد غذایی به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرند؛ ضروری است با سازمان های مختلف ارتباط داشته باشیم تا یک کار اثر بخش را تحویل دهیم.

رجب زاده خاطر نشان کرد: تاکنون این طرح کلان ملی به اندازه ۱۵ تا ۲۰ درصد پیش رفته است؛ باید پیگیر باشیم تا تامین اعتبار شود؛ این یک طرح ملی است و در حال حاضر به طور خاص بهره بردار مشخصی ندارد.

وی با بیان اینکه با بکارگیری این طرح ملی می توان، به اجرای اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه در ممانعت از ایجاد و ورود آلاینده به مواد غذایی اقدام کرد، گفت:اجرای این طرح ملی باعث می شود آلاینده های مواد غذایی مختلف داخلی و وارداتی چون مواد غذایی را مورد بررسی و پایش قرار دهیم تا با روش های مدیریتی به کنترل و یا کاهش این آلاینده ها در مواد غذایی منجر شود.

وی اظهار داشت :این طرح به بخش های مختلف هوا، آب، غذا و محیط زیست تقسیم بندی می شود که می توان با بررسی اولیه، آلودگی های موجود در آنها را مشخص و روش هایی برای جلوگیری از انتقال بیماریها به افراد تعیین کرد.

وی تاکید کرد: با اجرای طرح مدیریت و کنترل آلاینده های محیطی در راستای شناسایی منابع آلودگی، پایش، کنترل و رفع آلودگی های محیط زیست قدم بر داشته می شود همچنین در اجرای این سند برنامه های لازم برای تکمیل و بازنگری استانداردها، بخشنامه ها و آئین نامه های مورد نیاز، برای قانونگذاری آلاینده های غذایی و محیطی ارائه می شود.

وی با بیان اینکه ایده این طرح از سوی سازمان غذا و دارو بوده است، ابراز کرد: با توجه به گستردگی کار، تنوع و تعداد آلاینده ها، تنوع و تعداد مواد غذایی گوناگون و نیز تنوع و وسعت محیط زیست، ارگان ها و سازمان های مختلفی درگیر خواهند شد تا با استفاده از منابع و پتانسیل موجود برنامه مناسب و کاربردی برای کنترل آلاینده ها و تامین ایمنی مواد غذایی و بهداشت محیط زیست ارائه دهیم.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تاکید کرد: برای اجرای این طرح نیازمند زمانبندی درازمدت هستیم؛ اجرای این طرح تا حد امکان از بروز اختلالات و بیماریهای ناشی از آلاینده ها جلوگیری می کند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح به تولید انواع کیت ها و تجهیزات آزمون های سریع و در نهایت تولید محصول می انجامد و همچنین با تدوین سند ملی منجر به ثبت سند ملی مدیریت، سیاستگذاری و ارزیابی خطر آلاینده های مواد غذایی و محیط زیست می شود.

بررسی تقلبات زعفران در قالب این طرح کلان ملی

وی با بیان اینکه بررسی تقلبات در این طرح کلان ملی جزء اولویت های ما به شمار می رود، عنوان کرد: یکی از اولویت های ما بررسی تقلبات است زیرا این موضوع بخشی از آلاینده ها محسوب می شود.

رجب زاده با بیان اینکه تکنولوژی می تواند در کشت زعفران کمک کند، گفت: این موضوع از نظر ما اهمیت دارد چون در ایران نیاز به شرایط خاصی برای کشت زعفران داریم.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی بیان داشت: کشاورزان باید کمک بگیرند تا بتوانند به صورت گلخانه ای این محصول را به تولید برسانند چون می تواند توجیه خوبی داشته باشد.

وی با بیان اینکه آزمایشگاههای موسسه علوم و صنایع غذایی درگیر تعیین کیفیت زعفران هستند، گفت: موسسه ما یکی از موسسات و سازمان های پیشرو در تعیین تقلبات زعفران است.

به گفته رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، روزی ۴۰۰ نمونه وارد آزمایشگاههای ما برای ارزیابی کیفیت می شوند؛ ما آزمایشگاه مرجع و مورد اطمینان سازمان غذا و دارو، سازمان محیط زیست هستیم .

وی با تاکید بر اینکه تقلبات در تمام محصولات وجود دارد، گفت: در قالب طرح کلان ملی موسسه محصولات دیگر را مورد بررسی قرار می دهیم.

رجب زاده افزود: بنا داریم در آینده تجهیزاتی برای تشخیص تقلبات زعفران ارائه کنیم.
کد مطلب: 1365
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *