جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۰

تولید کلزا به ۳۵۰ هزار تن می‌رسد +عکس

مهاجر گفت: با توجه به افزایش سطح زیرکشت محصول پیش بینی می‌شود که تولید کلزا برای سال زراعی آینده به ۳۵۰ هزار تن برسد.
تولید کلزا به ۳۵۰ هزار تن می‌رسد +عکس
توليد ايرانی:علیرضا مهاجر مشاور وزیر جهادکشاورزی مجری طرح دانه های روغنی در همایش بین المللی روغن های خوراکی، دانه های روغنی و صنایع وابسته  اظهار کرد: بنابر اعلام سازمان استاندارد، تمامی روغن های تولیدی  از کیفیت مناسبی برخوردارند.
وی با اشاره به اینکه کشت سویا در استان خوزستان از شرایط بسیار خوبی برای تولید به دست آورده است، افزود: مزرعه هایی که با امکان کشت تراریخته به صورت پایلوت در این مناطق ایجاد شده اند از شرایط مساعدی برخوردار هستند به گونه ای که به عنوان کشت دوم امکان تولید بیش از 300 هزار هکتار سویا وجود دارد.
مهاجر با بیان اینکه با توجه به توسعه کشت سویا کمبود ماده اولیه کارخانجات تأمین خواهد شد، گفت: وزارتخانه در صدد افزایش توسعه کشت این محصول در سطح 500 تا 600 هزار هکتار است.
مجری طرح دانه های روغنی با اشاره به اینکه کنجد به عنوان آجیل و روغن در کشور مصرف می شود، گفت: در گذشته عملیات کاشت، داشت و برداشت کنجد، به دلیل نبود مکانیزاسیون برداشت، کاملا سنتی بود. با این حال امسال در استان گلستان و اردبیل امکان مکانیزه شدن 100 درصدی مراحل تولید وجود دارد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی میزان سرانه سالانه مصرف روغن کشور را 1 میلیون و 400 هزار تن اعلام کرد و افزود: البته ظرفیت کارخانه های روغن کشی بیش از 3 و نیم میلیون تن است که انتظار می رود با کمک مسئولین، وزارتخانه های مربوط و سازمان ملی استاندارد بتوان این صنعت را از رکود نجات داد و همواره برنامه ای جامعه برای به کارگیری حداکثر ظرفیت کارخانه ها تنظیم کرد.
این مقام مسئول با انتقاد از این مسئله که واردات تمامی محصولات در کشور امکان پذیری است، بیان کرد: امکان صادرات تمامی محصولات وجود ندارد از این رو صادرات این محصول مستلزم برنامه ریزی جامع و اهداف بلند مدت است.
مهاجر در خاتمه از افزایش چشمگیر تولید کلزا در سال زراعی 96 و 97 خبر داد و گفت: با توجه به افزایش سطح زیرکشت محصول ، پیش بینی می شود که تولید کلزا برای سال زراعی آینده به 350هزار تن برسد.
انتهای پیام/
میزان سرانه سالانه مصرف روغن کشور، 1 میلیون و 400 هزار تن است
کد مطلب: 1309
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *