پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۵

تولید برق در مناطق آفتاب خیز ایران +عکس

کارشناسان صنعت برق و انرژی معتقدند که ایران در طول یک سال خورشیدی دارای بیش از ۳۰۰ روز آفتابی یا به عبارت دیگر، به طور متوسط دارای حدود ۲۸۰۰ ساعت خورشیدی است.
تولید برق در مناطق آفتاب خیز ایران +عکس
توليد ايرانی:باتوجه به پتانسیل‌های بالای انرژی تجدیدپذیر در ایران باید تاکنون شاهد پیشرفت‌های بیشتری در این حوزه می‌بودیم اما موانع متعددی برای ارتقا این انرژی وجود داشت و این در حالی است که آلمان با دارا بودن کمتراز نیمی از روزهای آفتابی ایران، هم اکنون بیش از ۷۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده خورشیدی دارد، همچنین  ایران از جمله معدود کشورهای دنیاست که دارای شدت انرژی بالاتر از سطح متوسط جهانی است.

از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد ایران از نظر شدت مصرف انرژی، ۲.۵ برابر متوسط جهانی و ۱۰ برابر کشورهای اروپایی شدت مصرف انرژی دارد.به همین خاطر به نظر می‌رسد توسعه انرژی‌های نو در کشور می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات مربوط به اقتصاد انرژی و مشکلات اجتماعی و بهداشتی مؤثر باشد. خوشبختانه دولت در سال‌های اخیر این امر مهم را درک کرده و با پیوستن به توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵، عملاً گام بزرگی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و تعهدات جهانی خود برداشت.

گزارش‌ها حاکی از این است که وزارت نیرو برنامه دارد در راستای اجرای تعهدات کشور در توافقنامه پاریس و اسناد بالادستی کشور از جمله برنامه ششم توسعه، در ۵ سال آینده میزان تولید برق از انرژی‌های نو در کشور را به حدود ۵۰۰۰ مگاوات و سهم انرژی‌های پاک (با احتساب انرژی برق آبی) در سبد انرژی کشور را تا پایان برنامه ششم به ۲۶ هزار مگاوات برساند.

البته در سال‌های اخیر در حوزه توسعه انرژی‌های پاک در کشور قدم‌های بسیار بزرگی برداشته شده است، قدم‌هایی که از چشمان تیزبین آژانس بین المللی انرژی نیز دورنمانده و باعث شد تا در گزارش اخیر این سازمان، ایران فعال‌ترین کشور خاورمیانه در حوزه توسعه انرژی‌های نو لقب بگیرد.

جالب اینکه در قالب اجرای همین سیاست‌ها، اخیراً این وزارتخانه قراردادی را با یک شرکت انگلیسی برای تولید حدود ۶۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در یکی از استان‌های جنوبی کشور امضا کرد که در صورت ساخت، در نوع خود می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان لقب گیرد.همچنین چندی پیش یک شرکت نروژی قراردادی برای ساخت یک نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی خورشیدی با ایران امضا کرده که قابلیت افزایش تا ۵۰۰ مگاوات را دارد.

علاوه بر این قرار است در طی ۱۰ سال آینده یک شرکت ایتالیایی با سرمایه گذاری بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار اقدام به ساخت یک نیروگاه خورشیدی ۱۰۰۰ مگاواتی در ایران کند؛ نیروگاهی که اگر احداث شود می‌تواند بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور لقب گیرد.

در همین رابطه عدنان امین مدیر کل آژانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیرمعتقد است که ایران بازار آینده انرژی است و زمینه‌های سرمایه گذاری فراوانی در بخش انرژی‌های تجدید پذیر در ایران وجود دارد.
وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا ارزش زیادی برای ظرفیت‌های ایران قائل است و به همین خاطر، فرصت و زمینه مناسبی را فراهم خواهد کرد تا سرمایه گذاران خارجی بتوانند در بازار انرژی ایران سرمایه گذاری کنند بر این باور است که با همکاری متقابل می‌توان به اهداف بزرگ رسید و سوخت یا موتور دسترسی به اهداف جهان را فراهم کرد.

به‌گفته وی، اگر سیاست دقیقی در پیش گرفته شود می‌توان هزینه انرژی‌های تجدید پذیر در ایران را کاهش داد به‌طوری‌که هزینه تولید انرژی خورشیدی در ایران می‌تواند تا ۴۵ درصد کاهش یابد.
همچنین هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به پتانسیل‌های بالای انرژی تجدیدپذیر در ایران گفت که براساس مطالعات صورت گرفته حداقل به طور میانگین ۱۵ هزار مگاوات ظرفیت کاملا اقتصادی برای نصب نیروگاه بادی در ایران وجود دارد.

وی با بیان این‌که وزارت نیرو برنامه‌های متعددی را برای ارتقاء تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته است، تصریح کرد: در طول سه سال گذشته علاوه بر فضا و بستر مناسب قوانین و مقرراتی با بهره‌گیری از تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه تدوین شده است.
فلاحتیان با اشاره به تعرفه‌گذاری مناسب در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، ادامه داد: خرید انرژی تجدیدپذیر به صورت تضمینی در یک دوره ۲۰ ساله صورت می‌گیرد و باید گفت وجود این قوانین و مقررات و شرایط جغرافیایی ایران روز به روز ما را به دستیابی بیشتر به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نزدیک‌تر می‌کند.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، براساس پیش‌بینی‌های وزارت نیرو در طول ۱۰ سال آینده ۷۵۰۰ تا ۱۰ هزار مگاوات از تولید برق کشور به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص می‌یابد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو برای جلب سرمایه‌گذار در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، اظهار کرد: تعرفه‌ها در این بخش از ثبات کامل برخوردار است و هر کس که بخواهد به این عرصه وارد شود این اطمینان را به طور کامل می‌دهیم که استراتژی‌های راهبردی در این حوزه توام با رونق فضای کسب‌وکار باشد.

فلاحتیان با بیان این‌که وزارت نیرو قصد دارد این مساله رابه عنوان تعرفه‌های درازمدت تلقی کند، ادامه داد: بی‌شک هیچ ریسکی به دنبال سرمایه‌گذاران تجدیدپذیرها نخواهد بود.

در حال حاضر کل ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور ۷۷ هزار مگاوات می‌رسد که از این میزان حدود ۴۰۰ مگاوات آن مربوط به انرژی‌های نو بوده و بیش از ۶۰ هزار مگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است.

آمارها نشان می‌دهد سهم انرژی‌های پاک در کشور حدود ۶ درصد (با احتساب نیروگاه‌های برق آبی) از کل تولید برق در کشور را در بر می‌گیرد و حدود ۹۰ درصد از نیروگاه‌های تولید برق کشور، حرارتی است که از این میان بیش از ۹۰ درصد از سوخت مصرفی آن‌ها از گاز تأمین می‌شود.
کد مطلب: 1220
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *